Tuesday, December 16, 2008

Sudah saatnya aku menikah




Saatnya Untuk Menikah

"Apabila datang kepadamu seorang laki-laki datang untuk meminang yang engkau redha terhadap agama dan akhlaqnya maka nikahkanlah dia. Bila tidak engkau lakukan maka akan terjadi fitnah di muka bumi dan akan timbul kerosakan yang merata di muka bumi." (HR Tarmidzi dan Ahmad)



Saya tidak tahu apakah ini merupakan HUKUM SEJARAH yang digariskan allah. Ketika orang mempersulit apa yang dimudahkan Allah, mereka akhirnya benar-benar mendapati keadaan yang sulit dan nyaris tak menemukan jalan keluarnya.

Mereka menunda-nunda pernikahan tanpa ada ALASAN SYAR'IE dan akhirnya mereka benar-benar takut melangkah di saat hati sudah sangat menginginkannya. Atau ada yang sudah benar-benar gelisah tak kunjung ada yang mahu serius.


Kadangkala lingkaran ketakutan itu berlanjutan. Bila di usia dua puluh tahunan mereka menunda pernikahan karena takut dengan ekonominya yang belum mapan, di usia menjelang tiga puluh hingga tiga puluh lima berubah lagi masalahnya. Laki-laki mengalami SINDROM KEMAPANAN (meski wanita juga banyak yang demikian, terutama mendekati usia 30).

Mereka (laki-laki) menginginkan pendamping dengan kriteria yang sukar dipenuhi. Seperti HUKUM KATEGORI, semakin banyak kriteria semakin sedikit yang masuk kategori. Begitu pula KRITERIA TENTANG JODOH, ketika menetapkan kriteria yang terlalu banyak maka akhirnya tidak ada yang sesuai dengan keinginan kita.

Sebahagian dipetik dari page www. iluvislam.com



Tapi utk saya, sejak 3 tahun lepas, masih tak jumpa2 calon untuk menikah.
Bila tengok Matzab dan Izuan menikah thn lepas, sering terfikir, bila la time aku.




Semenjak dua menjak ni, dok mengushar satu muslimah ni. First time jumpa masa ziarah umah Kak Lat.

Sekali pandang, terus jatuh hati.

Risik punya risik, baru lah tahu arini, nama dan sedikit sbyk latar belakang dia.

Malang 1000 kali malang, dia tak ready nak berumah tangga :(

Belajar2 jadi pengapit ajer kot :P



Teringat kata-kata Fahri Ayat-Ayat Cinta, jodoh itu adalah rahsia ALLAH.

Kita mampu merancang, ALLAH jua menentukan.


Bila difikir2 balik, teringat satu sms yg dihantar oleh seorang teman berkenaan sesuatu perkara yg kadang2 kita nak sangat, tapi tak dapat. Perkara yang kita tak nak, tapi diberi olehNYA.

Firman Allah :-
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

(Al Baqarah : 21)


Izad KBM punya sms:-
Jika tiada cinta manusia ( aweks) untukmu, cukuplah sekadar cinta ALLAH dan Rasul dalam hidupMU.


Tunggu je la...apa nak pening2....huhu

6 comments:

limaumaniss said...

sabar..sabar...
itu la dugaanNYA..bak kata kumpulan hujan...

tamarajwa said...

insyaAllah ada tu...belum tiba masanya...tunggu jer..

bieeyah said...

salam...ada hikmah di sebaliknya. mungkin juga Allah tutupkan hatinya supaya saudara berjumpa calon yang lebih sesuai untuk hidup bersama...InsyaAllah

Anonymous said...

Firman Allah :-
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu,
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.
(Al Baqarah : 21)

* pembetulan- Al baqarah : ayat 216 (mgkin tertinggal '6' kt blkg kot =p)

jzkk..

mg bertemu yg solehah.

-ahyana-

Anonymous said...

salam..apalah susah cari calon,solat taubat,solat hajat dan berkomunikasilah dgn Allah-www.fuadlatip.com-....kena jaga niat tu,kawin kerana Allah, bukan sbb yg lain,moga berhasil..elok kawin dulu baru sayang-cinta hanya pd Allah,bukan awek..huhu

nunwowro said...

Imam Ibn Athaillah dlm kitabnya, terjemahan Al-Hikam,
"tidak ada yg dpt mngusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan dunia selain rasa takut kepada Allah yg menggetarkan hati, atau rasa rindu kepada Allah yg membuat hati merana"..
pertama, rasa cinta kepada Allah yg sangat luarbiasa yg menggetarkn htimu.sehingga ketika yg ada di hatimu adalah Allah, yg lain dgn sendirinya menjadi kecil dan terusir.
kedua, rasa rindu kepada Allah yg amat dahsyat sampai hatimu merasa merana. jika kau merasa merana krn rindu kpd Allah, kau tidak mungkin merana krn rindu kepada yg lain. jk kau sudah sibuk memikirkn Allah, kau tidak akan sibuk memikirkan yg lain.
ayuh kt teruskn baik sangka pdNya..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails