Wednesday, November 11, 2009

Baru Kini Aku Mengerti...

Jalan Ini Bukan Lurus dan Mudah


Setelah hampir 3 bulan aku xbekerja
Barulah aku mengerti siapa DIA AR ROZZAQ
Selama ini aku menyangka wang gaji yang memberi aku makan

Tapi bila ALLAH takdirkan aku tak bekerja (atas silapku sendiri)
Solat sunat Dhua hampir setiap pagi
Baru aku yakin bahawa bukan wang gaji yang menghidupkan aku selama ni
Tapi DIA AL HAYYU yang menghidupkan aku
DIA AR RAZZAQ yang memberikan aku rezeki setiap hari walaupun tak bekerja
AR RAZZAQ yang memberikan aku rezeki tanpa aku duga
Jalannya berbeza2 setiap hari.

Pergi surau, ada jamuan makan
Pergi jumpa kawan, dibelanja makan
Tiba2 kawan bayar hutang lama padaku...
Berbagai cara ALLAH memberi rezeki pada aku particularly

Baru aku kenal siapa DIA :-
Ar Rahman
Ar Rahim
Al Malik
Ar Rozzaq
Al Hayyu...

Padahal sepanjang aku hidup, aku hanya pantas menyebut nama2NYA tanpa aku benar2 mengimaninya.


Maha Benar ALLAH dalam firmannya :-
Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka): "Kamu belum beriman, tetapi katakanlah: "Kami telah tunduk", karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu...
(Al Hujurat: 14)



Ujian Demi Ujian
Waktu tak bekerja
Aku bukan hanya memikirkan tentang diriku
Tapi aku memikirkan org2 disekeliling ku...
Memikirkan orang2 yang telah meninggalkan aku
Nun jauh dibatasan waktu dan zaman
Aku memikirkan janji2 aku tatkala aku menangis semasa ayah dan ibu pergi menemuiNYA.
Aku memikirkan janji2 utk menjadi anak yg soleh

Kesabaran ku diuji
Mehnah, ujian datang bertimpa2
Sehingga dadaku bergoncang
Sesak seperti naik ke langit layaknya

Tatkala itu barulah aku sedar
Siapa sebaik2 PENOLONG
Siapa sebaik2 PENDENGAR segala rintihan dan luahan hatiku
Teman2 GBS atau ALLAH?
Seorang sahabat menghantar sms berbunyi:-

"Teman
Derita jiwamu
Sabarmu
Resahmu
Rindumu
Takutmu
Dibilang oleh ALLAH
Semoga kau tabah hati dalam saat2 sukar ini"

Bila kau letih dan hilang semangat
ALLAH tahu kau telah cuba sedaya upaya
Bila tangisanmu tak berhenti
ALLAH mengira airmatamu
Ketika masa meninggalkanmu
ALLAH sentiasa disisimu
DIA tidak pernah meninggalkanmu walau sesaat
Bila kau mencuba, tapi tak tahu arah dan tujuan
ALLAH lah penyelesaian
Bila kau merasa semua yang ada didunia ini tak lagi bererti buatmu
Ingatlah ALLAH ada jawapnya
Tungjangi resahmu didada solat
Tutupi kekecewaanmu dengan takwa
ALLAH sentiasa bersamamu...."






Banyak masa ku habiskan merenung diri
Kenapa aku jadi begini?
Tak bekerja
Cari kerja tak dapat2
Hutang semakin banyak
Installment kereta tertunggak 2 bulan
Insuran nyawa tertunggak 4 bulan
Aku rasa seolah2 ALLAH sedang mengajar aku dengan cara yang kasar (akibat salahku sendiri)
Antara celupan manusia dan celupan ALLAH
Celupan siapakah yang lebih baik?


Selama ini aku berjalan
Selama ini aku melihat
Tapi kemana kakiku melangkah?
Apa yang dilihat oleh mataku?
Buta mata tak nampak cahaya
Buta mata hati tak nampak siapa ALLAH..


Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Karena sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta, ialah hati yang di dalam dada.
(Al Hajj : 46)




Kini...
Syukur aku padaMU Ya ALLAH
Selama ini aku berdoa :-
Aku ingin cintanya ALLAH
Aku mencari cintaMU
Kini kau berikan aku cinta
CINTA Yang Sesungguhnya




Syukran Ya ALLAH

**Perbukitan UK Perdana**

3 comments:

Adlan said...

wah touching. kena skali dgn lagu2 yanni ni..

nur zahra said...

yes.. a very beautiful tazkirah indeed.. jazakalLahu.

Lintasan Hati said...

Awat tak menulis dah? heheh...aku bukak blog ni teringat diri sendiri sekarang ni........

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails