Friday, February 27, 2009

Mission Statement - Apa Pesan Besarnya?


ESQ Mission Statement & Character Building - Angkatan 1, Pulau Pinang
.

Kebangkitan besar setiap bangsa@peradaban dalam sejarah dunia atau disebalik kejayaan syarikat2 bertaraf dunia (world class company) pastilah ada mission statement yang memotivasikan dan menjadi sumber kekuatan mereka.

Maka wajarlah, setiap orang diharuskan untuk menetapkan misi masa depan sebelum melangkah.

Kita harus memiliki sebuah visi yang jelas dalam kotak fikir serta meneguhkan hati untuk mencapai tujuan yang telah ditetapkan dengan penuh keyakinan dan optimisme.
dibuka dengan review

Training Mission Statement dibuka dengan review “How 165 are you?”

Para alumni training ESQ telah diminta menjawap apa itu “Islam?"
Pak Ary bertanya kepada peserta dengan lagak dan suara anak kecil yg bertanya pada orang tuanya.

Sungguh.....amat lucu/kelakar sekali.
Akhirnya setelah beberapa peserta memberikan argumen dan sharingnya, Pak Ary menjelaskan bahawa Islam itu sudah ada dalam “hadis Jibril” pada saat Jibril bertanyakan tentang apa itu Islam, Iman dan Ihsan pada nabi Muhammad secara langsung di depan para sahabat 1400 tahun yg lalu.


Apakah Vision & Mission Statement Diri Anda?

Makna terpenting yang saya dapatkan dalam training ini adalah apakah selama ini saya sudah memiliki pernyataan akan Visi, Misi, dan Nilai yang akan saya terapkan dalam hidup ini?

Dalam keluarga ? Apakah sudah ada?
Dalam masyarakat? Apakah sudah ada?
Dan dalam kerjaya saya sebagai kakitangan di sebuah syarikat?…Apakah sudah ada?

Dan memang benar, selama ini saya belum pernah menjadikannya dan memadukannya dalam bentuk tulisan atau catatan singkat ataupun dalam bentuk picture/gambar di otak kanan saya.

Alhamdulillah, setelah mengikuti training ini, saya sudah mampu melengkapinya dan meletakkannya dalam bentuk grafik di sub-concious mind saya.


Dan air mata pun menitis
...

"Nun....., demi pena (kalam) dan apa yang mereka tuliskan..."
(QS Al Qalam : 1)

Hal yang banyak membuat peserta terharu adalah saat kami diminta untuk menuliskan visi, misi, dan nilai hidup yang dimiliki oleh diri/pasangan/keluarganya masing2.

Dan bagi mereka yang sama sekali tidak tahu, bukankah ini mampu menyedarkan mereka bahawa setelah sekian lama mereka hidup bersama, ternyata mereka belum saling mengenal dan bahkan mungkin tidak berada dalam jalan yang seiring…(tak sama orbit la tue...)

Kebanyakan peserta, terharu kerana menyedari hal tersebut dengan pasangannya, saya pun turut merasa terharu walaupun masih bujang trang tang tang…hehe

Malah saya juga merasa haru bercampur rasa syukur, karena ternyata Allah masih memberikan kesempatan untuk saya mencari@meletakkan calon bakal isteri saya nantinya melalui Visi, Misi, dan Nilai yang HAQ yang dimiliki diri masing-masing, dan apakah mampu untuk disinergikan dalam melayari bahtera rumahtangga.


Sinergi turun surah2 dalam Al-Quran

Salah satu hal yang penting, yang disampaikan Pak Ary, bahawa pelaksanaan dlm training ini ternyata sinergi dengan turunnya surah Al-Qur’an, iaitu Al-Alaq (Iqra’= Bacalah) yang mana dalam training basic ESQ165 kami lebih banyak membaca atau mendengar.

Dan surah yang kedua, iaitu Al-Qalam (ayat 1 : Nun, demi kalam dan apa yang mereka tuliskan), dimana dalam training Mission Statement ini, kami diminta untuk menulis.

Tulis apa ek?
Menulis Visi Kehidupan...
Menulis Misi Kehidupan...
Dalam sessi menulis ni, bukan training ESQ la namanya, kalau tak beriringan dengan air mata dari para peserta dalam Dewan Millenium berjumlah 800 org tu.

Disaat kami diam merenung, dan dipersilakan untuk menulis, seakan dorongan suara hati yang begitu kuat menghantarkan hati ini untuk berbicara dan menggerakkan tangan ini untuk menulis.

Dengar pulak suara Pak Legisan, mendayu dayu, apa lagi, hujan la jiwa-jiwa kontang peserta MCB tu :)

"Nun, demi kalam dan apa yang mereka tuliskan..."


Demikianlah, sampai training selesai,
setiap peserta mempunyai catatan sendiri...
catatan terindah tentunya…
iaitu catatan yang lahir hanya sebagai pengabdian padaNya…



Vision
Bertemu ALLAH di Syurga

Mission
Menjadi Rahmatan Lil Alameen ketika hidup didunia

Nilai
Suara hati bersumberkan Asma 'Ul Husna

2 comments:

Min said...

salam

wish i will have the opportunity to go to MCB nanti balik ke Malaysia...

tq, keep it up.

karim said...

An insightfull post. Will definitely help.

Thanks,
Karim - Positive thinking

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails