Tuesday, February 3, 2009

Hanya Sisa Ku Beri untuk ALLAH...

Cerita tentang sisa...


Andaikan, suatu hari, seorang sahabat baik anda datang kerumah. Dibawa bersama buah tangan.
Katanya, "Aritu saya balik kampung, bawak la balik sini buah2 rambutan dari kebun. Banyak sangat. Yang lain semua dah bagi pada orang lain, ini ada balance skit ni, saya bawak la untuk awak, sebab dah tak tahu nak bagi kat sapa."

Apa agaknya rasa hati kita?

Jawapan pastinya akan berbeza.

Ada yg akan kata, "Saya ok jer. Seronok la dia bagi buah rambutan.

"Ada juga orang yg kata (dalam hati), "Kot ya pun bawak belen2 rambutan yg ada je kat aku, tak payah ler cakap".

Dan pasti akan ada yang rasa ralat dihati, "Sahabat baik apa camni? Bawak buah rambutan belen-belen jer?! Tu pun sebab dah tak tahu nak bagi kat sapa?!!"
Berghaser ati....


Saya tak expect jawapan anda seperti diatas.
Sebab bukan itupun intipatinya saya nak mentioned hari ni.
Tapi sebab kita ni manusia, maka saya sebut jugalah tentang suara atau rasa hati manusia dalam perenggan atas tu.


Yang saya nak mentioned adalah tentang soal sisa, atau saki baki. Dan bukannnya saki baki atau sisa untuk kita.

Tapi untuk Allah Rabbul Jalil.
Sisa untuk Allah?

Sadis dan menyedihkan sangat bunyinya, kan?


Yalah, takkan untuk Allah diberi sisa2 dan saki baki saja.
Betul, tapi itu kata mulut kita, tapi BUKAN tindakan kita.


Saya tak rujuk pada orang lain, saya ambil diri saya sendiri sebagai contoh. Dengar azan berkumandang di surau, ada kalanya saya akan terus ke surau, tapi banyak ketikanya juga, saya tak ke sana terus.

Sebab???
Kat TV3 suku, tgh tayang cerita yang saya tengah syok tengok.
Dah habis cerita tu, barulah nak solat.

Sedihkan?....
Hanya kerana cerita TV, sanggup saya bagi sisa pada Allah.

Maknanya, dah habis urusan dunia, baru saya nak buat urusan akhirat, which is menyembah Allah Maha Pencipta.
Bukan sisa ke tu???


Kat opis pun sama….dok siapkan keje, sanggup lengah2kan solat.
Dalam training pun sama, susun kerusi dulu la…baru nak solat.
Makan dulu la…isi perut bodoh dulu la..baru nak solat…


Sama juga soal ibadat lain, seperti sedekah.
Kita bersedekah? Ya.
Ikhlas? !
InsyaAllah ya.
Banyak mana?!
Terpulang atas kemampuan.
Alhamdulillah.


Tapi yang atas kemampuan itu sebenarnya setelah ditolak pada tuntutan duniawi kita yg kadang2 tidak berkait dengan akhirat pun.

"Ohh, bulan ni takleh sedekah banyak, sebab nak simpan duit beli henset nanti." Bersedekah juga, bukan tak bersedekah, tapi sisa dan saki baki sajalah. Kan?
Tapi itu lebih baik dari tak bersedekah langsung.

Fahamkah kita apa yg tangiskan dalam dewan tu?
Fahamkah kita lagu Demi Matahari yang kita nyanyikan tu?
Fahamkah kita lagu Satria165 yang kita nyanyikan tu?
Fahamkah kita pada ayat2 Quran yang terpapar pada skrin besar tu?

Yang paling penting, Fahamkah kita pada :-
Ayat2 Quran yang telah membuat Nabi ALLAH Ibrahim sanggup menyembelih anaknya?
Ayat2 Quran yang telah membuat Nabi ALLAH Musa pengsan diatas Thursina?
Ayat2 Quran yang telah membuat Nabi Muhammad menangis tersungkur?


Dan lagi sekali, saya tak point pada siapa2.
Sekadar peringatan untuk diri saya sendiri, dan pada sahabat2 yg terasa ingin diperingatkan.
Renung2lah ibadat kita pada Allah selama ini.


Adakah 'krim' yg kita bagi, atau sekadar sisa?
Kalau kita beri krim @ yang terbaik pada ALLAH, alhamdulillah.
Kita akan jadi org-org yang ALLAH redha.

Tapi kalau sisa saja yg selalunya kita persembahkan pada Pencipta kita, sendiri mau ingat la...
Bak kata Nabil, sendiri makan pengat, sendiri mau ingat!!!

Marilah kita usahakanlah sesuatu.
Semoga kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang dimurkai Allah, InsyaAllah.



Ya Allah Ya Rahman Ya Rahiim,

lemah-lemah kami, kuatkanlah
salah-salah kami, maafkanlah
lalai-lalai kami, ingatkanlah
bodoh-bodoh kami, pandaikanlah


sakit-sakit kami, sembuhkanlah
dosa-dosa kami, ampunkanlah
kurang-kurang kami, cukupkanlah
susah-susah kami, mudahkanlah


riak-riak kami, tundukkanlah
bangga-bangga kami, tawadhukkanlah
gundah-gundah kami, tenangkanlah
sibuk-sibuk kami, lapangkanlah...

Sesungguhnya kami sangat lemah Ya ALLAH...
Byk dosa kami pada Engkau Ya ALLAH...
Kamilah manusia-manusia bodoh itu YA ALLAH
Sepatutnya Israel itu serang kami, bukan serang GAZA
sebab kamilah Raja Namrud yang mendapat kesedaran,
tapi kami tutup kembali hati kami atas kepentingan diri sendiri.



Sungguh…kami mmg orang2 yang lalai

Berangan nak membina tamadun yang cemerlang, nak masuk saf Nabi Muhammad, nak minum air telaga kausar, nak itu dan ini.... tapi kita ni....cakap je lebey

Dalam dewan training, kalau menangis kitalah yang paling kuat, teresak-esak, satu dewan boleh dengar....


Harap2 lepas MCB 14/15 March ni, mampu bina MINDA SUPER muslim kelas pertama.
Mampu jadi orang yang mencintai ALLAH atas segala-galanya didunia ini.

Guys......
Walk the talk pls…all Satria 165.
Ayuh…harapan itu masih ada…


Courtesy to Abah (OUM), semoga ko sihat2 selalu.

6 comments:

hafinah said...

Isk! isk!... Terasa sakit pulak batang hidung aku ni...

KembaraJiwa said...

syed..aku pun lps CB baru sedar betapa pentingnya jaga solat awal waktu & berusaha untuk solat khusyuk...huhuhu...satu entry yg bagus.TQ

Kembara Hati Sang Jejaka said...

tah le...
aku pun menitis air mata maghrib semalam bila baca balik entry dari "Abah" dan entry blog aku nih...

Hinanya kita memperlakukan ALLAH sedemikian rupa....

Layakkah kita mendapat semua nikmat atas perilaku kita selama ini pada ALLAH.

limaumaniss said...

tenghase gak....
bagusla kalau teghaser...baru la teghaser nak berubah.... :-(

nunwowro said...

alhamdulillah..teruskn menempeleng hati2 manusia yg zalim mbalas cinta Rabbnya..
terima kasih

Stairway to heaven said...

~~Betul2..gud entry..thumb up la dik ...;-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails