Thursday, August 14, 2008

Warkah buat ayah yang ku sayang...




Ayah.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Hari ni genap seminggu ayah pergi,
Rasanya baru semalam ayah peluk Syed kan?
Sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Ayah tau tak...
itu lah pertama kali ayah peluk
anak ayah yang nakal ni sejak Syed dewasa....
dan itu juga terakhir kalinya.

Emmmm...
rupanya ayah dah tau ayah nak pergi jauh...
nak tinggal kan mak,anak² ayah...
nak tinggal kan dunia fana ni....
ayah macam dah sedia.....


Sebulan menjaga ayah di Hospital Besar Kuantan
semasa cuti semester bagai sehari rasanya…
Melihatkan tubuh ayah yang diseliputi wayar²
menyalurkan ubat, air dan darah, hiba tidak terkata…
Syed masih ingat satu malam
bila ayah meminta badan ayah dibasahkan kerana terlalu panas,


Syed basahkan kepada dan badan ayah,
rasa bagai ada satu kuasa yang terlalu indah dan mendamaikan
bila ku usap kepala ayah,
seperti mana ayah mengusap kepala Syed masa Syed masih kecil dulu…

Seminggu selepas keluar dari Hospital Besar Kuantan kami terus bawa ayah
balik ke Sg Siput, ke kampung halaman ayah untuk berjumpa dengan
saudara-mara ayah.

Sebelum tu.....ayah pesan pada kakak untuk beli tikar mengkuang.
Rupa²nya tikar tu untuk mengiringi ayah ke kuburan...

Pastu ayah pesan suruh Syed langsaikan hutang-piutang
dan jaga adik².....masa tu ayah perasan tak.??




08/06/2001

Bila Kak Jah ditunangkan pada 8/6/2001
ayahlah orang yang paling gembira
dan beria² mengarahkan untuk buat itu dan ini
masa kenduri hari tersebut.
Bila kita cakap ayah akan dapat menantu keturunan Meor...
ayah cuma gelak je ..
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..




Ayah.....
Bila Dr Lili,
pegawai perubatan Wad Oncology Hosp Kuantan beritahu
yang ayah dah tiada harapan untuk sembuh dari kanser usus,
serta merta terasa bagai batu besar menghempap dikepala.


Namun kami tak pernah putus asa untuk mencari penawar untuk ayah.
Pantang dengar aje ada rawatan tradisional,
kami bawa ayah pergi berubat,
walaupun kadang² ayah mengeluh
sebab banyak sangat makan ubat hospital
ditambah pulak dengan ubat² kampung
seperti akar kayu, air rebusan dan lain².


Ayah kami nak ayah sembuh, tak mau ayah sakit.
Maafkan kami ye ayah kalau kami membuatkan ayah
berasa tidak selesa dengan keadaan ini.
Ampunkan kami ye ayah!!


Khamis - 06/07/2001

Hari tu hari Khamis 6/07/2001 pukul 8.45 malam
ayah tiba² sakit dan tak mahu bercakap...

Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
ayah tetap takmo pi hospital....
dan cuma tinggal giliran Syed sahaja yang belum pujuk...
Ayah kata ayah takmoh duduk dalam hospital lagi....
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk ayah..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak angin dan urut ajer…

Ayah tetap tak bersetuju.....
ayah memang degil...
tak salah anak ayah yang ni pon mengikut perangai ayah tu..





Ayah..
Masih ter
bayang betapa ceria dan gembiranya ayah
bila Syed kata lulus lesen memandu....
Ayah asyikk tanya ajer...
cukup ker duit Syed,
Syed jawap pula...

"kalau tak cukup ayah kan banyak duit"
...ayah gelak ajerr.....

Lepas tu bila Syed lulus aje.....
ayah buat kenduri kesyukuran.....


Dan Syed masih ingat lagi...
bila Syed eksiden terlanggar keling naik motor
masa balik dari pasar malam....
Punya la Syed takut...
Syed warning kakak supaya jangan sesekali kabo kat ayah.....
Bila balik sahaja...
Syed cecepat simpan kete dalam garaj.....
Tapi ayah perasan juga bumper depan kete kemek...
ayah tanya "kenapa kemek tu...?"

Selamba bodoo jerr Syed jawap "terlangar pokok bunga"
Ayah...tujuan Syed menipu tu supaya ayah tak risau...
Maafkan Syed kerana sampai ayah pergi
ayah tak tau hal sebenar..
ayah Syed menipu ayah kan?...
ampon kan Syed ye Ayah....


Ayah.....
Malam itu jam 9.30 malam,
sewaktu berada di Makmal Projek Sarjana Muda,
Abg Jaafar call dari kampung, beritahu yang ayah dah tiada…
dunia bagaikan kiamat…
Syed terus balik ke Kolej Siswa Desa Skudai (KSDS),
berkemas² dan jam 11.00 malam terus naik bas dari Tmn Sri Putri.



Ayah.....
Jam 7.30 pagi …Jumaat 7/07/2001
Bila tiba saja di rumah...
Syed terus meluru masuk dan tengok tubuh ayah
diselimuti dengan kain batik lepas....
ayah mesti nampak Syed jatuh terduduk di hujung katil...
Mesti ayah nampak abang cium dahi ayah.....
Mesti ayah nampak akak baca doa untuk ayah....
Mesti ayah nampak mak duduk tak jauh dari katil ayah.
Adik² menangis kat sudut tu...
mesti ayah nampak semua tu kann...kann..kann?

Ayah…
Ayah tau tak....
malam tu dalam perjalanan pulang ke Perak,
Syed diam melayan perasaan...
Kenangan bersama ayah berputar dalam kepala ini...
jalan di depan ku rasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....

Masa tu seandainya apa² terjadi di jalan itu Syed rela..
Namun alhamdulillah akhirnya Syed sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal
jadi jalan tu lenggang...kosong...
sekosong hati ini.....

Sepanjang perjalanan
terasa kedinginan subuh itu lain benar suasana nya....
terasa syahdu dan sayu gitu...dinginnnn....

Jumaat 10:30 pagi

Ayah.....
Jam 10.30 pagi ayah di mandi kan....
Anak² ayah yang pangku masa ayah mandi....
Ayah mesti rasa
betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh ayah.....
Syed gosok kaki ayah perlahan lahan.....
Ayah perasan tak...?
Pakcik yang mandikan ayah tu pujuk Syed.....
Dia kata...
"Syed...jangan nangis...
kalau Syed sayang ayah jangan buat gitu...
jangan nangis , kesat air mata tu .."


Bila Pakcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..
tapi Syed kawal supaya tak menitik atas ayah...

Ayah.....
Sampai takat ini surat ni Syed tulis....
Syed sebak ni..
Ni kat dewan kuliah N24...

baru pukul 7.30 pagi....
Takder orang lagi kat dewan kuliah ni....
Syed sedih...Syed rindu kat ayah..!

Takpa la.....nanti bila Syed sembahyang
Syed baca Surah Yassin untuk ayah...ayah tunggu ya...!


Ayah..
Sebelum muka ayah di tutup buat selama²nya....
mak, anak² ayah, anak² saudara
serta saudara mara mengelilingi ayah...
menatap wajah ayah buat terakhir kalinya...

Semua orang kata ayah seolah² senyum aja...
Ayah rasa tak....masa tu Syed sentuh dahi ayah....
Syed rasa sejukkkk sangat dahi ayah....
Syed tak mampu nak cium ayah...
Syed tak daya....
Airmata Syed tak boleh tahan....

Jam 12 tengahari ayah di turun kan dari rumah....
kaki Syed terus lemahh...
dunia terasa berputar... tiba² Syed rasa gelap...
Bila terjaga Syed rasa kepala berdenyut denyut...
badan terasa panas...mata semakin mengecil...
ayah...anak ayah demam nih..!


Ayah tauu...
Syed gagahkan juga diri untuk masuk dalam kubur,
menyambut ayah
dan letakkan ayah dalam liang lahad
sebelum pusara ayah ditutup buat selama-lamanya…


Ayah.....
Hari² ku lalui tanpa kewujudanmu lagi...
Begitu terasa kehilangan ayah...
Syed cari ayah kat atas rumah,
kat belakang rumah,
kat dalam bilik,
tapi ayah takde jugak…


Boleh kata setiap malam selepas maghrib
anak ayah ini menitiskan airmata
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam Jumaat selepas solat Maghrib...
Selepas Syed baca Surah Yassin....
entah kenapa Syed keluarkan gambar² ayah
pastu apa lagi...
semakin Syed tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat di bendung...

Ayah tauu...
Syed cuba bertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...


Syed rasa nak telefon ayah...
nak cakap dengan ayah.
Ayah...gila kah anak ayah ini..????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu Syed telefon kampong...
Syed cakap dengan mak..
Syed nangis lagi...
Puas la mak memujuk Syed...
Mak kata..."tak baik laa nangis aje..doa lah untuk ayah..
nanti kalau gini ajer ayah yang susah kat sana.."

Dan akhirnya Mak juga nangis.....
Agaknya ayah nampak adegan tu...
sebab malam Jumaat kata orang roh balik rumahh...
mengharap sedekah dari anak² nya...

Ayah tau tak...
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke ulu hati...
rasa ngilu sangat....
menusuk nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah Al-Fatihah yang mampu Syed berikan...


Ayah,
seandainya ada mukjizat
yang boleh menghidupkan ayah kembali pada masa itu,
Syed akan lakukan apa saja untuk menghidupkan ayah,
hatta nyawa Syed sendiri, rela Syed korbankan.

Kalau Hafizam boleh berkorban demi Affiq,
Syed juga akan berkorban demi ayah.
Ayahlah satu²nya ayah yang Syed ada kat
dunia ni, tiada dua atau tiga.
Hanya kau yang satu….

Ayah....
Cukup la sampai sini dulu....
esok kita sambung balik OK....

Mula² Syed tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan Syed kabo....
masuk lah dalam blog


Takper yer ayah...
Syed kasi orang lain baca...
Syed stop dulu...sebab boss dah datang...
akhir kata untuk ayah…
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih
kerana membesarkan Syed...
memberi seluruh kasih sayang
dari kecil sampai masuk sekolah…
sampai masuk unibesiti...
sampai Syed pandai mengoratt...
sampai Syed pandai bertenettt gitu.....

Sampai akhir hayat ini
jasa ayah tak akan mampu Syed balas..

Sekian terima kasih.

Yang amat menyayangi ayah sampai akhir hayat


Syed




Ziarah :
Kunjungan Setelah Pemergian mu

(Mohon titipan Al-Fatihah buat ayahku
Syed Tahir bin Syed Hashim yang telah

kembali ke Rahmatullah pada 06 July 2001)

Ayah..
Kunjungan anaknda kesini
Meski masih merah tanah
Namun ziarah telah lewat
Hembusan terakhir mengumpul resah

Lelar menerjang kotak rasa
Moga ada lumuran kemaafan pada sebuah perpisahan
Kejauhan memisahkan nilai pertemuan
Meratap syahadah perkongsian terakhir
Sebelum ternoktah taqwim hidup



Di pusara mu…

Hanya Al-fatihah hadiah termampu
Mangsi terindah harga persaudaraan dan kasih sayang
Jua anaknda titipkan tadahan doa
Moga barzakhmu gerbang pertama
Rintisan nikmat dialam abadi

Teratak usang berpayung ketapang
Perpisahan terakhir sebelum anaknda menginjak pulang
Disini, desir indah seriosa kemesraan
Mula menampan di dinding ingatan
Lantas aku kembali
Mencari serbat senyummu
Namun pasti tak mungkin kutemuinya lagi

Ku iringi kehilanganmu dengan seribu insaf
Takdir ajal adalah kepastian hayat
Malaikat maut berumah ditingkap hari
Menyapa tanpa waktu
Mencabut tanpa menungu

Inna lillah hi wain na ilai hi ra'jiun

Banggol Ara
Perbukitan Balai Cerap
UTM Skudai




Itulah surat 7 tahun lepas
semasa zaman student di UTM Skudai
yang ku tulis buat mantan ayahndaku...

serasa baru semalam ayahnda pergi
meninggalkan aku sendirian dialam fana ini..
kini aku sepi, sepi, sepi

Tiap2 mlm jumaat
Tiap2 hari jumaat, mcm ari ni
aku akan teringat pada ayah...

So pada korang2 yang masih ada ayah tu..
hargailah mereka...
sayangi mereka
jgn jadi mcm aku...
rindu tak terbalas...
rindu tak tertanggung

Teringat pada kata-kata Dr Ary Ginanjar masa ESQ Training
Apakah yg kau rindukan pada ayah@ibumumu
adakah wajahnya yang kau rindukan?
adakah susuk tubuhnya yang kau rindukan?
adakah senyuman nya yang kau rindukan?

Jadi mengapa engkau menangis?
Sume org tak dapat menjawap soalan itu

Sesungguhnya yang engkau rindukan adalah KASIH SAYANG
dari mereka...
itulah yang kau rindukan

Siapakah yang meniupkan kasih sayang dalam hati ibu dan ayahmu?
Siapaaaaaaaaaaa?
Bukan kah ALLAH?
DIAlah yang meniupkan kasih dan sayang
dalam jiwa kedua orang tuamu

Sesunggunya tatkala kau merindukan ayah dan ibumu,
siapakah sebenrnya kita rindukan?
Siapakah dia AR RAHMAN, AR RAHIM itu?

Bukan kah ALLAH
AR RAHMAN, AR RAHIM itu?
Siapa yang kita rindukan?
ALLAH YANG KITA RINDUKAN....

Tapi selama ini, apa yg kita telah buat pada kedua org tua kita?
Kita sakiti hati mereka
kita lawan kata2 mereka
kita tengking mereka
Siapa yang kita sakiti?
ALLAH lah yang kita sakiti sebenarnya

Sekarang diperlihatkan bukti dari ALLAH
Dan [ingatlah], ketika Tuhanmu mengeluarkan
keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka
dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka.

[seraya berfirman]: "Bukankah Aku ini Tuhanmu?"

Mereka menjawab:

"Betul [Engkau Tuhan kami], kami menjadi saksi".

[Kami lakukan yang demikian itu]
agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan:
"Sesungguhnya kami [bani Adam]
adalah orang-orang yang lengah terhadap ini [keesaan ALLAH]"

(QS Al A'raf : 172)





1 comment:

sAya ciTAh kAMu sApE.. said...

saya pernah terbaca entry ni dari email lama dulu...hari ni terjumpa penulis sebenar thru blog walking. menyentuh hati! saudara suarakan perasaan saya bila kehilangan ayah dahulu.semoga roh arwah di cucuri rahmat. amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails