Tuesday, January 26, 2010

Apa VISI, MISI dan NILAI dalam hidupmu?



Panjat jangan tak panjat


Pecahkan papan- skrg ESQ MCB Msia xde buat dah


Fikir sejenak



haha-paling best
Lagu Muhammad Ali




Assalamualaikum,

Alhamdulillah... betapa Allah Maha Pengasih dan Penyayang... telah recharge ESQ Mission Statement and Character Building (MCB) angkatan 2 Penang bbrp hari kelmarin.


Dalam training ni, sayau mendalami rukun Islam pertama dan kedua, shahadat dan solat..


Syahadat:
Resolusinya, buat diri saya dan sahabat2..
bermula hari ini:

VISI hidup: Bertemu dengan Allah SWT di Syurga Firdaus.
MISI hidup : Pengabdian pada Allah SWT mengikut panduan Rasulullah.
NILAI: Asma Ul Husna (Suara Hati)


Solat:
Resolusinya...

"Solat untuk membentuk peribadi (character)"

Perbaiki solat supaya hilang sikap buruk & terbit sikap yang mulia.

- Solatlah tepat waktu, agar disiplin..
- Solatlah jemaah, agar terlatih kerjasama..
- Sujudlah secara fizikal & hati, agar anda tidak sombong..
- Ikutlah turutan saf solat, agar terbina sifat adil..

Sama- samalah saling mendoakan ya.. moga2 kita semua akan sama- sama berjuang menuju ke syurga Firdaus, amin... :)

Indahnya kasih- sayang dan Cinta Tuhan...... hayatilah surah Ar- Rahman.....

Takbir! Allahu Akbar!

3 comments:

Alumni Angktan2 SD said...

Conclusion dr ESQ Leadership Training:
1)Visi - jadi saksi yg benar ttng kerasulan nabi Muhammad dan kewujudan Pencipta/Tuhan iaitu Allah.
2)Misi - jd khalifah (pemimpin/manusia) yang memakmurkan muka bumi (menunaikan jnj kpd Allah ketika kita dihidupkan,mengenali Allah dgn lebih rapat,menjadi ISLAM (org2 yg sejahtera,tdk bermusuh,dengki,buang smpah merata2,memotong barisan etc)
3)Nilai - bermula dengan nama Allah yang maha PEMURAH lg maha PENYAYANG,nilai2 teras yg berkualiti/teladan yg terdpt di dlm cerita2 sejarah Islam dr zaman nabi Muhammad,khalifah al-rashidun,ummayah,abbasiyah(zaman kegemilangan Islam) etc termasuk zaman kesultanan melayu melaka.

Alumni Angkatan 2 SD said...

Conclusion dr ESQ Leadership Training:

1)Visi - jadi saksi yg benar ttng kerasulan nabi Muhammad dan kewujudan Pencipta/Tuhan iaitu Allah.

2)Misi - jd khalifah (pemimpin/manusia) yang memakmurkan muka bumi (menunaikan jnj kpd Allah ketika kita dihidupkan),mengenali Allah dgn lebih rapat,menjadi ISLAM (org2 yg sejahtera,tdk bermusuh,dengki,buang smpah merata2,memotong barisan,tdk sembahyang SUNAT semasa khutbah jumaat sedangkan khutbah jumaat adalah WAJIB didgr(nk solat sunat sila hargai masa,dtg awal dan lakukan sebelum khutbah) etc)

3)Nilai - bermula dengan nama Allah yang maha PEMURAH lg maha PENYAYANG,nilai2 teras yg berkualiti/teladan yg terdpt di dlm cerita2 sejarah Islam dr zaman nabi Muhammad,khalifah al-rashidun,ummayah,abbasiyah(zaman kegemilangan Islam) etc termasuk zaman kesultanan melayu melaka.

perkara2 yg perlu dilakukan:

1)cari,kenal dan dalami Allah supaya wujud rasa kasih sayang dan rindu terhadap pencipta kita termasuk fahami apa yg pencipta kita nak sampaikan,dan juga rasulnya iaitu Nabi Muhammad.

2)memajukan teknologi,tdk kira teknologi apa pun supaya dpt mendahului bangsa2 lain atau org2 tdk beragama Islam.
berhenti mengenang2 sejarah islam dan merasa sesal,hidup perlu diteruskan,dimajukan..sejarah digunakan utk memahami cara utk capai objektif tertentu dan juga kesilapan yg telah dibuat supaya tdk berulang lg.

3)kurangkan perdebatan ttng ilmu hukum2 agama/syariah sbb hukum tetap hukum.yg wajib tetap wajib,begitu juga sunat dan harus.
lebihkan perdebatan ttg ilmu2 sains,matematik,ekonomi dsbnya supaya bangsa Islam menjadi lebih maju dan berjaya dr bangsa lain.

4)cuba fahami BETUL2 maksud HAI YA ALAL FALAH dlm azan.mksdnya MARILAH MENUJU KEJAYAAN.ada kaitan dgn point 2 dan 3 yg tersebut di atas.

Alumni Angkatan2 SD said...

contoh2 yang perlu difahami:

1)teknologi hijau adalah teknologi yang memakmurkan mukabumi.

2)nabi Muhammad menyuruh kita kunyah 44 kali bila makan sbb a)makanan hancur dan mudah utk dihadam oleh sistem pencernaan. b)kunyah 44 kali satu suap amatlah penat dan akan sbbkan kita berhenti makan sebelum kenyang,akibatnya perut tdk akan buncit dan tubuh badan tdk akan gemok therefore kurang risiko penyakit.

3)kecemerlangan/kecekapan saidina Umar al-Khatab melindungi nabi Muhammad dari org2 Quraisy dan membebaskan negeri2 yg diperintah oleh raja2 zalim.

4)kejayaan yg dicapai oleh org Islam dulu ada kaitan dgn sikap dan budipekerti yg mereka tunjukkan yg boleh diikut dan dijadikan teladan:tentera yg sdg berkhemah terpaksa tunda serangan ke atas satu negara sbb ada burung telah bertelor di atas salah 1 khemah mereka sehinggalah anak burung tersebut boleh terbang(contoh teladan nabi Muhammad yg diikuti,elak merosakkan alam sekitar).

5)kemajuan ilmu sains,matematik,perubatan dsbnya sewaktu zaman abbasiyah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails